Jag är en digital fuskare

Jag var in på teckna.ning.com idag för att ta bort mitt gamla användarkonto och fann det här ”briljanta” inlägget i debatten traditionellt VS digitalt av Sakura ~ chan. Läs och roas!

Här är mitt absoluta favorit citat som på ett bra och tydligt sätt förklarar hur och varför man ritar digitalt, och varför det är fel:

Jag tycker att vi som ritar traditionellt borde vara fler , vi fuskar iallafall inte , enligt mig fuskar man när man ritar digitalt , jag menar om man vill göra gräs i ( detta fallet ) Photoshop , kan man bara trycka lite så bli det gräs , och om man vill göra löv kan man också bara trycka lite , medan vi som ritar traditionellt sliter som grisar bara för att få det att se bra ut . Detta är ren lat het . Som om man tänker  " Äsch , orkar inte rita gräs , gör det på datorn , där kan man ju bra trycka lite" . Vad är det för sätt egentligen ? Vi orkar , vi sliter , vi jobbar , vi vill , vi försöker , vi tänker , VI som ritar/tecknar traditionellt .”

Va? Varför gör inte mitt Photoshop gräs och löv åt mig när jag bara klickar lite? Varför tänker det inte åt mig och varför gör det inte allt jobb åt mig?! Har jag någon typ av defekt version månne?

 



Ja, jag kan erkänna att jag är lat och det faktiskt delvis är därför jag använder digitala ritprogram. Men det är inte lathet i form av, ”Äsch, vad det är jobbigt att rita löv, jag klickar lite i mitt ritprogram i stället”, utan mer, ”Äsch, jag orkar inte flytta mig från datorn och leta upp mina vattenfärger”. Jag visar ju dessutom mest mina bilder på Internet och det är svårt att få traditionella färger att se bra ut när de skannas. Men, den allra största anledningen till att jag, och troligtvis de flesta andra, ritar digitalt är att riktiga färger och riktiga papper är dyra och tar slut. På datorn kan jag experimentera hur mycket jag vill med färger och inte oroa mig för att de ska ta slut. På så sätt kan jag lära mig en massa om färg utan att bli ruinerad. Detta kan jag sedan, hör och häpna, applicera på mitt traditionella ritande och målande.

Som någon som ritar både ritar digitalt och traditionellt så kan jag inte riktigt förstå vad det är för typ av kamp mellan digitalt och traditionellt som Sakura ~ chan, och många av de som svarat i tråden, verkar uppleva. De är bara olika medier för att uppnå samma saker, båda med sina för och nackdelar. Det är i slutändan inte pappret, pennorna, programmet eller ritplattan som avgör hur bra en bild blir, det är du, din smak och dina kunskaper.


Jag målade förresten med vattenfärger igår. Helt klart överlägset alla mina digitala bilder i känsla... eller?

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0